37 Years
Marco Werba: A DIO PIACENDO
The   film   score   that   I   wrote   in   1996   for   the   italian   feature   "A   Dio   Piacendo" (God's   will)   will   be   released   for   the   first   time   on   "Cometa"   CD's.   The   cast   of the   film   included   well-known   italian   and   french   actors   such   as   Corinne   Clery, Ivano   Marescotti,   Marisa   Merlini,   Gigi   Reder   and   Luigi   Diberti.   The   music was   performed   by   the   Pantheon   chamber   orchestra   conducted   by   Cristina Cimagalli. PLOT: A   family   history   of   blackmail   and   jealousy   determined   by   careerism. The   rich engineer    Gancemi    is    paralyzed,    his    daughter    Valeria,    for    the    control    of activities,   falsifies   the   will   of   his   father,   his   brothers   to   exclude   from   future father's    will.    The    antagonists    then    reveal    real    faces    in    a    film    that    is    a metaphor for life and death, the desire for power that surrounds us .....
TRACKS: 21 LENGHT:  43’07” YEAR: 1996 FORMAT CD PRICE € 17,95
A Dio Piacendo Note del compositore Nel   1996   lessi   un   articolo   su   "La   Repubblica"   in   cui   si   parlava   di un   film   in   produzione   dal   titolo   "A   Dio   piacendo".   Una   storia   fatta di    ricatti    e    insidie    familiari.    Mi    misi    in    contatto    con    il    regista Altadonna   e   mi   proposi   per   le   musiche.   Lui   mi   disse   che   c'era   già un   altro   compositore   interessato   (il   fratello   del   produttore)   ma   che avrebbe   accettato   di   ascoltare   le   mie   composizioni.   Dopo   aver visionato   il   materiale   che   gli   inviai   mi   disse   che   sarebbe   stato felice   di   lavorare   con   me   perché   i   temi   che   gli   avevo   proposto erano   in   sintonia   con   lo   spirito   del   suo   film.   Il   cast   di   "A   Dio piacendo"   era   di   tutto   rispetto:   Corinne   Clery,   Ivano   Marescotti, Marisa    Merlini,    Gigi    Reder,    Luigi    Diberti    e    la    trama    molto stimolante.   Dopo   aver   completato   la   scrittura   mi   misi   alla   ricerca di   un   editore   musicale   che   poteva   finanziare   le   musiche   del   film. Nella   mia   collezione   di   LP   di   colonne   sonore   avevo   diversi   titoli   di musiche   pubblicate   dalla   "Cometa   Edizioni   Musicali".   Negli   ultimi anni    le    edizioni    "Cometa"    si    erano    dedicate    al    doppiaggio    e avevano    interrotto    la    produzione    di    musiche    per    film.    Decisi comunque   di   fare   un   tentativo   e   fissai   un   appuntamento   con   la titolare,    Ivana    Mattei    per    parlarle    del    film.    Lei    mi    disse    che avrebbe   finanziato   le   spese   relative   all'orchestra   e   allo   studio   ma non    avrebbe    pagato    il    mio    compenso.    Accettai.    Il    film    mi interessava.   A   questo   punto   restava   da   scegliere   l'orchestra   che avrebbe    eseguito    le    mie    musiche.    Ero    in    contatto    con    una giovane   direttrice,   Cristina   Cimagalli,   che   in   quel   periodo,   dirigeva l'Orchestra    del    Pantheon.    Le    parlai    del    film    e    accettò    di collaborare   con   me.   Era   la   prima   volta   (credo   sia   stata   anche l'ultima)   in   cui   l'orchestra,   nata   per   eseguire   composizioni   sacre durante   le   funzioni   liturgiche,   eseguiva   la   musica   di   un   film.   Con   il tecnico   audio   Sergio   Viscardi   ci   siamo   recati   in   uno   studio   di registrazione   dove   di   solito   incidevano   musica   rock   e   abbiamo iniziato    a    registrare    la    colonna    Sonora.    Il    problema    di    quello studio    è    che    avevano    delle    sedie    molto    rumorose    e    ad    ogni movimento      si      sentivano      degli      "scricchiolii".      Infatti      nella registrazione,   sono   rimasti   dei   piccoli   rumori   che   danno   quasi l'effetto di una "live recording". Sono   molto   soddisfatto   della   colonna   sonora   di   "A   Dio   piacendo" e   mi   fa   piacere   che,   a   distanza   di   anni,   la   "Cometa"   abbia   deciso di pubblicare per la prima volta le musiche del film. Marco Werba
A Dio Piacendo  -  God’s will Notes by the composer In   1996   I   read   an   article   on   the   Italian   newspaper   "La   Repubblica   "   in   which they   were   talking   about   a   movie   in   production   called   "God’s   Will".   The   story was   about   a   blackmail   within   a   family.   I   contacted   director   Filippo Altadonna and   I   proposed   to   compose   the   music   .   He   told   me   that   there   was   already another   composer   interested   in   writing   the   film   score   (the   brother   of   the producer),   but   he   said   he   would   listen   to   my   music.   After   listening   some   of my   music   demos,   he   told   me   that   my   themes   were   in   tune   with   the   mood   of his film. The   cast   of   "God’s   will"   was   impressive:   Corinne   Clery,   Ivano   Marescotti, Marisa   Merlini,   Gigi   Reder,   Luigi   Diberti   and   the   plot   was   very   inspiring. After completing   the   orchestrations,   I   began   the   search   for   a   music   publisher   that could   finance   the   film   score.   In   my   collection   of   soundtracks   on   LP,   I   had many   titles   published   by   the   "Cometa   Edizioni   Musicali   ".   In   that   period,   the editions   "Cometa"   were   not   producing   any   film   scores,   devoting   more   time to   films   dubbing.   I   decided   to   give   a   try   and   I   made   an   appointment   with   the owner,   Ivana   Mattei   to   talk   about   the   film. After   the   meeting   she   told   me   that she   would   finance   the   costs   of   the   orchestra   and   the   recording   studio   but would   not   pay   my   fee   .   I   agreed   .   The   film   interested   me.   At   this   point   it remained   to   choose   the   orchestra   that   would   perform   my   music   .   I   was   in touch   with   a   young   conductor,   Cristina   Cimagalli      who,   at   that   time,   was conducting   the   “Pantheon   chamber   orchestra”.   I   told   her   about   the   movie and   she   agreed   to   work   with   me.   It   was   the   first   time,   and   I   think   it   was   also the   last,   that   an   orchestra,   founded   to   perform   sacred   compositions   during liturgical    functions,    was    performing    the    music    for    a    movie.        With    audio engineer   Sergio   Viscardi   we   went   to   a   recording   studio,   normally   used   to record   rock   music   and   we   started   the   recording   of   the   film   score.   The problem   with   this   recording   studio,   was   that   the   chairs   were   very   noisy   and we   could   hear   "crunches"   all   the   time.   In   fact,   in   the   recording,   there   are   a few noises that give almost the effect of a "live recording session”. I   am   very   pleased   with   the   soundtrack   of   "God’s   will"   and   I   am   happy   that, after   many   years,   "Cometa"   has   decided   to   publish   the   music   of   the   film   for the first time . Marco Werba