HOME CD Vinyl LP Reel To Reel DVD Libri/e-book Scores Museum Chi siamo Contact T Schirt HOME CD Vinyl LP Reel To Reel DVD Libri/e-book Scores Museum Chi siamo Contact T Schirt
We are updating our Terms of Service, Privacy Policy, and Cookie and Internet Advertising Policy effective May 25, 2018. This site uses cookies, including third parties, continuing browsing, scrolling the page or other type of interaction with the site, you consent to the use of cookies. For more information or to refuse consent to all or some cookies, see the information.
CMT 10011
ENNIO   MORRICONE   alla   TROMBA   Il   Maestro   Ennio   Morricone,   unitosi   ai   musicisti   fondatori della   Nuova   Consonanza,   partecipa   con   la   sua   tromba   alla   creazione   della   musica   contenuta   in questo    CD,    che    raggruppa    brani    eseguiti    con    immprovvisazione    al    momento    della    loro esecuzione   in   pubblico.   Come   noto,   fra   tutti   gli   strumenti   musicali,   Morricone   predilige   la   tromba. In   questi   brani   il   suo   genio,   particolarmente   riconoscibile,   ha   dato   un   risultato   stupefacente: musica gradevolissima all'orecchio. STORIA   DELL'ASSOCIAZIONE   NUOVA   CONSONANZA   Verso   la   fine   dell'anno   1959,   un   piccolo gruppo    di    giovani    musicisti    provenienti    da    varie    parti    d'Italia,    durante    una    loro    riunione, maturarono   l'idea   di   fondare   una   associazione   per   la   promozione   e   la   diffusione   della   musica contemporanea,   con   l'intento   di   svecchiare,   quella   che   loro   ritenevano   la   solita   musica   italiana   di consumo.   Le   varie   associazioni   dell'epoca   che   si   occupavano   di   concerti,   non   favorivano   di   certo nessuna   alternativa   musicale,   se   non   quelle   comunemente   usate,   in   tal   modo   a   Roma   nel   1960, nel   panorama   culturale   romano   del   dopoguerra,   quella   che   all'inizio   sembrava   soltanto   un'idea   di poche   persone,   destinata   forse   ad   esaurirsi   nel   tempo   senza   nulla   di   fatto,   su   iniziativa   di   Mario Bertoncini,   prese   consistenza   e   divenne   una Associazione,   denominata   NUOVA   CONSONANZA .   Questo   nome   fu   suggerito   dal   critico   musicale   Albero   Pironti   presente   ad   una   delle   tante riunioni,    il    quale    prendendo    spunto    da    una    prefazione    seicentesca,    lo    propose    a    tutti    gli intervenuti    che    lo    accettarono    entusiasti.    I    soci    fondatori    furono:    Mario    Bertoncini,    Mauro Bartolotti,   Antonio   De   Blasio,   Franco   Evangelisti,   Domenico   Guaccero,   Egisto   Macchi,   Daniele Paris.   In   seguito   anche   il   Maestro   Ennio   Morricone   partecipa   attivamente   ai   concerti   tenuti   dalla NUOVA   CONSONANZA   ,   realizzando   forse   un   suo   sogno   segreto:   quello   di   uscire   dal   cliche   di un   tema   gia   ideato,   senza   seguire   le   note   scritte   su   di   un   pentagramma,   per   dare   libero   sfogo all'improvvisazione    e    sfogo    alle    proprie    sensazioni    musicali    unite    a    quelle    del    gruppo    dei musicisti.   I   brani   musicali   della   NUOVA   CONSONANZA   contenuti   in   questo   cd,   sono   eseguiti   con la   tecnica   dell'improvvisazione,   tecnica   che   richiede   una   grande   abilita   espressiva   abbinata   ad una   grande   maestria   musicale.   La   storia   dell'improvvisazione,   occupa   un   posto   molto   rilevante nella   musica   occidentale   di   alto   livello.   Essa,   con   i   suoi   procedimenti   artistici   codificati   e   per   la sua   forma   aperta   alla   VARIAZIONE   ,   rimane   strettamente   collegata   alla   prassi   esecutiva,   la quale   si   basa   soprattutto   sui   temperamenti   aperti   ed   imparziali.   Schede   dei   compositori   del gruppo    NUOVA    CONSONANZA    Mario    Bertoncini,    nato    a    Roma    il    27/09/1932:    compositore, pianista,   musicista   costruttore.   Dal   1951/1960   si   diploma   al   Conservatorio   e   alla Accademia   di   S. Cecilia.   in   composizione   ed   in   Perfezionamento   in   composizione   sotto   la   guida   di   Goffredo Petrassi   e   dal   1948/1956   in   pianoforte   con   Rodolfo   Caporali.   Nel   1962,   con   una   borsa   del Ministero   degli   Affari   Esteri,   si   reca   in   Olanda   (Utrecht)   dove   segue   i   corsi   di   musica   elettronica tenuti   da   Gottfried   Michael   Koenig.   Dal   1956   fa   attivita   pianistica   concertistica   con   B.   Maderna, M.   Rossi   e   P.   Hupperts   ed   alterna   la   presentazione   di   musiche   del   repertorio   classico   a   quella delle   proprie   installazioni   sonore.   Nel   1962   Premio   Nicola   d   Atri   dell'Accademia   di   S.   Cecilia   per SEI   PEZZI   per   ORCHESTRA   Ã���Nel   1965   il   premio   della   Fondation   europeenne   de la   Culture   per   QUODLIBET,   nel   1962   prepara   sperimentalmente   strumenti   acustici   secondo tecniche   inedite,   con   o   senza   lo   impiego   dellaelettronica   dal   vivo;   Dal   1965   al   1972   partecipa   alla attivita   del   Gruppo   di   Improvvisazione   Nuova   Consonanza   e   per   tre   anni   (dal   1969   al   1972) chiamato   a   dirigere   la   omonima   associazione.   Dal   1973   al   1975   sta   a   Berlino   in   qualita   di ARTIST   IN   RESIDENCE   del   D.A.A.D.   progetta   e   costruisce   oggetti   sonori   chiamati   sculture   di suono   basati   sul   principio   dei   suoni   eolici.   Nel   1997   ottiene   una   Borsa   di   lavoro   per   lo   Studio elettroacustico   della   Fondazione   Heinrich   Strobel   (SWF   di   Baden   Baden).   Mauro   Bortolotti   Con un   bagaglio   di   un'esperienza   che   gli   resta      impressa   nel   corso   degli   anni   a   causa   dei   famosi:   I FERIENKURSE   DI   DARMSTADT.   Verso   il   1964-6   il   giovane   Mauro   Bortolotti   componeva   POUR LE    PIANO    E    FRAMMENTI    5    .    Questo    interessante    brano    musicale    di    una    originalita      compositiva   equilibrata   e   serena,   cercava   di   creare   un   connubio,   o   perlomeno   un'approccio   fra   i diversi   campi   artistici,   caratterizzando   una   stagione   culturale   che   intendeva   abolire   quanto   piu possibile,    la    separazione    che    esiste    tra    musica,    parola    ed    elementi    visivi.    Una    stagione internazionale   che   a   Roma   ha   avuto   momenti   di   grande   collaborazione   fra   i   pittori:   Perilli,   Novelli, Franco   Nonnis,   affiancati   ai   musicisti   Bortolotti,   Bertoncini,   De   Blasio,   Evangelisti,   Guaccero, Macchi   e   Paris,   fondatori   nel   1960-61   di   Nuova   Consonanza.   Mauro   Bortolotti   fu   tra   i   primi   ad impegnarsi,   con   una   ricerca   personalissima,   in   questi   esperimenti   sonori.   La   prima   versione   di FRAMMENTI   5   ,   sotto   il   nome   di   ALEATORIO   I   PER   4   ARCHI   ,   risale   al   1961   e   venne   eseguita nel    1965    al    Teatro    Ateneo    in    Roma    dal    Quartetto    Nuova    Musica.    Il    commento    di    Mauro Bortolotti:Ã��Ã�«Ho   scritto   per   4   archi   e   ciascuno   di   loro   ha   varie   possibilita,   si   potrebbero ancora   aggiungere   da   1   a   4   archi   oppure   dei   fiati....anche   se   l'eventuale   inserimento   di   uno   o   piu strumenti   potra      forse   limitare   parzialmente   le   possibilita      che   hanno   gli   archi   ...».   L'iter   di esecuzione   dei   5   FRAMMENTI,   non   prestabilito,   ma   lasciato   alla   discrezione   degli   strumentisti   e del   compositore,   il   quale   seguendo   un   determinato   complesso   di   norme   codificate,   ci   trasmette   il suo   personale   messaggio   e   ci   permette   di   conoscere   lo   spirito   sensibile   e   scanzonato   del Maestro   Mauro   Bortolotti.   Antonio   De   Blasio   Il   tempo   musicale   si   fonda   sullo   isocronismo   della unita      di   tempo   e   della   battuta.   Ma   la   musica,   misura   del   tempo,   rende   flessibile   il   quadro metrico-ritmico,   fino   a   darne   una   immagine   fluttuante.   Guaccero   Domenico,1927-1981   Il   Maestro Guaccero   ,   uno   dei   compositori   italiani   piuu   rappresentativi   della   nuova   musica   negli   anni   '60   e '70,   di   origine   pugliese,   era   nato   a   Palo   del   Colle   l'11   aprile   del   1927,   ma   si   considerava   romano di   adozione. Avendo   molto   viaggiato   si   sentiva   anche   e   a   ragione,   CITTADINO   DEL   MONDO   e   in ogni   paese   dove   era   passato,   lasciava   sempre   i   segni   indelebili   del   suo   passaggio,   sia   nel campo   compositivo   che   in   quello   musicologico   oppure   didattico.   Domenico   Guaccero   studia composizione   presso   il   Conservatorio   di   S.   Cecilia   a   Roma,   sotto   la   guida   di   Barbara   Giuranna   e Goffredo   Petrassi.   Si   diploma   nel   1956,   dopo   aver   conseguito   nel   1949,   la   laurea   in   Lettere presso    l'UniversitaÃ��Ã�        di    Bari.    Fu    inoltre    presente    ai    famosi    FERIENKURSE    di Darmstadt   dal   1957   al   1959.   Nel   1959   fonda,   assieme   a   Franco   Evangelisti   ed   Egisto   Macchi,   la rivista   ORDINI   ,   poi,   con   altri   compositori,   fonda   a   Roma   l'Associazione   Nuova   Consonanza.   Fu in   seguito   docente   di   composizione   presso   i   conservatori   di   Pesaro,   L'Aquila,   Frosinone   ,   Roma   e lascia   anche   diverse   pubblicazioni,   tra   le   quali:   UN   ITER   SEGNATO   ,   ITER   DI   UN   MUSICISTA OPERATIVO   e   ancora   ROT   .   Ã��Ã�«Dobbiamo   prendere   coscienza   del   materiale   che abbiamo   sotto   le   mani   e   dobbiamo   farlo   con   tutto   lo   acume   e   il   vigore...Ã��Ã�»   (Domenico Guaccero)   Franco   Evangelisti   scomparso   a   Roma   il   28   gennaio   1980   Nel   1948   divenne   allievo   di Daniele   Paris   a   Roma   e   di   Harald   Genzmer   alla   Musikhochschule   di   Friburgo,   dove   segue   corsi di   perfezionamento   in   composizione.   Dal   1952   al   1960   prese   parte   ai   Ferienkurse   per   la   Nuova Musica   a   Darmstadt   e   inizia   a   interessarsi   alla   musica   elettronica.   Nel   1956   lavora   presso   lo studio   elettronico   della   Westdeutsche   Rundfunk   di   Colonia.   Nel   1957,   fu   invitato   a   lavorare   nello Studio   di   Elettroacustica   Sperimentale   dell'Unesco   a   Gravesano,   dove   si   interessa   di   biofisica   e cerca   di   tradurre   in   onde   sonore   gli   impulsi   cerebrali.   Nel   1958,   inaugura   lo   Studio   Sperimentale della   radio   polacca   di   Varsavia   e   l'anno   successivo   fu   chiamato   a   tenere   alcuni   seminari   sulla musica   elettronica.   Nel   1959,   fu   tra   i   promotori   della   Settimana   Internazionale   di   Nuova   Musica   a Palermo.   Nel   1960,   assieme   ad   altri   musicisti   quali   Francesco   Pennisi   e   Aldo   Clementi,   fonda l'Associazione   NUOVA   CONSONANZA   e,   piu   tardi,   l'omonimo   Gruppo   di   improvvisazione.   Nel 1968   tenne   un   corso   sperimentale   di   composizione   elettronica   presso   l'Accademia   Nazionale   di S.   Cecilia.   Nel   1972   ottenne   l'incarico   di   guidare   il   corso   di   musica   elettronica   al   Conservatorio Alfredo   Casella   dell'Aquila.   Nel   1974   venne   nominato   docente   di   Musica   elettronica   presso   il Conservatorio   di   S.   Cecilia   a   Roma,   ruolo   che   ricopre   fino   alla   morte.   Ã��Ã�«Adeguarsi   ai mezzi   della   nostra   epoca   non   significa   distruzione   della   tradizione,   ma   continuitaÃ��Ã�     della   medesima   nella   direzione   del   suo   tempo.Ã��Ã�»   (   Franco   Evangelisti)   Egisto   Macchi Scomparso   dell'agosto   dell'anno   1992,   era   nato   a   Grosseto   nel   1928.   Con   la   collaborazione   di   un gruppo   di   musicisti   ai   quali   fu   legato   da   profonda   amicizia,   sin   dalla   fine   degli   anni   '50,   fu attivissimo   nel   campo   dell'organizzazione   musicale   e   svolse   la   sua   preparazione   musicale   e letteraria   a   Roma.   Insieme   a   Guaccero,   Paris   e   Titone,   fu   tra   i   redattori   della   rivista   ORDINI uscita   nel   1959.   Con   Bertoncini,   De   Blasio,   Bortolotti,   Evangelisti,   Guaccero   e   Paris,   nel   1960 fonda   l'associazione   NUOVA   CONSONANZA   facendo   spesso   parte   del   direttivo   e   negli   anni 1980,   1982   e   1989   ricopra   anche   la   carica   di   Presidente.   Dal   1959   al   1968   ha   seguito   l'inizio dell'attivitaÃ��Ã�      delle   Settimane   Internazionali   di   Nuova   Musica   a   Palermo,   insieme   agli amici   del   Gruppo   Romano   chiamati   in   aiuto   del   varo   da   Antonio   Titone   e   Francesco   Agnello. Insieme   a   Guaccero,   ha   dato   vita   al   Teatro   Musicale   di   Roma   ed   il   primo   a   dare   inizio   allo   Studio R7-Laboratorio   Elettronico   per   la   musica   sperimentale   nato   a   Roma   nel   1967.   Nello   stesso   anno fa   parte,   come   membro,   del   Gruppo   d'Improvvisazione   Nuova   Consonanza   fondato   da   Franco Evangelisti.    Nel    1978    ha    fatto    parte    della    commissione    Italiana    per    la    musica    dell'UNICEF (United   Nations   Children   Fund)   insieme   a   Louis   Bacalov,   Franco   Evangelisti,   Ennio   Morricone, Nino    Rota.    Nel    1983    ha    dato    vita    insieme    a    Domenico    Guaccero,    all'Istituto    della    Voce, proponendosi   di   trattare   i   problemi   connessi   alla   vocalitaÃ��Ã�      nel   campo   della   musica popolare   dei   vari   continenti   o   comunque   legata   alle   nuove   tecnologie   dell'elettronica   e   della cibernetica.   Ne   assunse   poi   la   direzione   alla   morte   dell'amico   Guaccero   avvenuta   nel   1984. Daniele   Paris   interprete,   organizzatore   musicale   e   didatta.   Daniele   Paris   nato   a   Frosinone, rappresenta                                                              una                                                              figura à �  ï  ¿  ½  à ¯    ¿    ½  à �  ï  ¿  ½  à �    ¢  à �  ï  ¿  ½  à �    ¯  à �  ï  ¿  ½  à �    ¿  à �  ï  ¿  ½  à �    ½  à �  ï  ¿  ½  à �    ¯  à �  ï  ¿  ½  à ¿Ã��Ã�½innovazione   culturale   italiana;   direttore   di   orchestra,   interprete   tra   i   piu   autorevoli della   NUOVA   MUSICA   ,   autore   di   partiture   della   musica   di   avanguardia   contemporanea   di   tutto   il mondo,   prese   parte   al   Festival   Internazionale   di   Musica   della   Biennale   di   Venezia   e   diresse anche    le    quattro    orchestre    sinfoniche    della    Radio    Televisione    Italiana.    Figura    attenta    alle problematiche   del   tempo   approfondisce   con   interesse   i   notevoli   cambiamenti   socio-culturali.   Fu autore   di   molti   documentari,   compositore   di   colonne   sonore   per   molti   film   di   Blasetti   e   la   Cavani, promotore    di    movimenti    culturali    come    La    Nuova    Musica.    Divenuto    direttore    del    GUMN    di Palermo   e   del   Free   Cinema   a   Londra,   porto   la   musica   concertistica   nel   frusinate   attraverso   la Associazione AMOF   con   la   quale   organizzo   un   concerto   che   diresse   al   Nestor   il   26   ottobre   1969. Il   Maestro   Ennio   Morricone   che   fu   grande   estimatore   di   Daniele   Paris,   ha   ricevuto   il   PREMIO INTERNAZIONALE       DANIELE       PARIS       nella       prima       edizione       e       ha       commentato Ã��Ã�«Daniele    Paris    ed    io    ci    siamo    conosciuti    negli    anni    del    conservatorio,    qui    a Frosinone.   Daniele   era   un   compositore   davvero   particolare,   un   musicista   curioso   e   instancabile nel   cercare   sperimentazioni   musicali   nuove,   anche   se   molto   amante   dei   classici..Ã��Ã�» Amicizia    e    stima    che    il    Maestro    Morricone    ha    mostrato    dedicando    alla    Prima    Edizione    un concerto   con   la   Orchestra   che   lui   stesso   ha   diretto.   Ã��Ã�«   Si   aggiungeÃ��Ã�      ai ricordi   bellissimi   che   ho   di   lui:   una   sera   eravamo   a   cena   a   casa   di   Goffredo   Petrassi,   maestro emerito   del   Conservatorio   di   Santa   Cecilia,   insieme   ad   altri   giovani   allievi.   Era   presente   alla   cena anche   un   famoso   direttore   di   orchestra   che   a   un   certo   punto   dichiara:   Non   dirigero   mai   la   musica che   voi   comporreteÃ��Ã�»   ma   nel   silenzio   generale   Daniele   gli   rispose:   Ã��Ã�«Io invece siÃ��Ã�».
TRUMPET   PLAYED   by   ENNIO   MORRICONE   Maestro   Ennio   Morricone   joining   the   group   of Nuova   Consonanza,   share   with   them   in   the   creation   of   the   music   on   this   CD,   which   groups   tracks performed   with   improvisation   during   a   public   performance.   The   love   of   Morricone   for   the   trumpet is   well   known,   and   this   instrument   is   his   beloved   among   the   other.   In   these   tracks   his   genius   is particularly noticeable from the amazing result: music very pleasant to the ear. HISTORY   OF   THE   ASSOCIATION   NUOVA   CONSONANZA   Towards   the   end   of   1959,   a   small group   of   young   musicians   from   various   parts   of   Italy,   during   their   meeting,   matured   the   idea   of founding   an   association   for   the   promotion   and   diffusion   of   contemporary   music   with   the   intent   to modernize,   what   they   thought   the   usual   Italian   music   consumption.   At   that   time   the   various groups   dealing   with   concerts,   certainly   did   not   favor   any   alternative   music,   but   the   commonly used.   So   in   1960,   in   the   cultural   evironment   of   postwar   Rome,   the   idea   that   at   first   came   to   mind of   only   a   few   people,   and   perhaps   destined   to   die   with   nothing   done,   took   shape   and   materialized into   a   group   called   NUOVA   CONSONANZA   (New   Consonance)   for   the   determination   and   efforts of   Mario   Bertoncini.   The   music   critic   Alberto   Pironti,   who   was   inspired   by   a   seventeenth   century foreword,   and   was   also   attending   one   of   the   many   meetings   of   the   Association,   suggested   the name.   The   members   of   the   Association   welcomed   his   proposal   with   excitement.   The   founding members    were:    Mario    Bertoncini,    Mauro    Bartolotta,    Antonio    De    Blasio    Franco    Evangelisti, Domenico    Guaccero,    Egisto    Macchi,    Daniele    Paris.    Later    on    Ennio    Morricone    also    actively participated   with   the   group   in   their   concerts.   Perhaps,   by   joining   the   group   of   musicians,   he   was realizing   his   secret   dream:   to   abandon   the   cliche'   of   following   the   written   notes   on   the   staff   of   a pre-developed   theme,   and   give   free   rein   to   improvisation,   and   free   rein   to   his   musical   feelings. The   music   performed   with   the   technique   of   the   "Nuova   Consonanza",   using   improvisation,   is   not an   easy   job.   The   music   creation   process   needs   a   set   of   rules   and   encoded   linguistic   processes rather    complex,    and    a    lot    of    technical    skill,    expressivity    and    great    mastery.   The    history    of improvisation   is   a   very   important   aspect   of   the   music   tradition   traceable   only   in   the   high-level music   of   our   western   culture.   With   its   set   of   artistic   and   commonly   used   processes,   with   its openess   to   development   and   the   idea   of   "change",   extended   to   the   variation   of   the   form   of   music itself,   it   is   closely   linked   to   practical   performances,   which   is   based   on   an   impartial   and   open temperament.   NUOVA   CONSONANZA,   through   its   activities   (performances,   lectures,   debates, etc.),    aims    at    promoting    a    more    live    acquintance    with    contemporary    music,    and    be    an imagination   stimulus   to   affect   the   wide   public   taste   for   music.   ENNIO   MORRICONE   plays   the trumpet   In   the   execution   of   these   music,   more   intensely   than   in   other   music   of   the   same   gender, Ennio   Morricone   through   his   trumpet   transmits   a   sense   of   pleasure   and   vibrant   emotions   typical of    his    unmistakable    and    prominent    style.    Among    the    founding    members    of    the    NUOVA CONSONANZA   Association,   there   is   Daniele   Paris,   of   whom   Maestro   Ennio   Morricone   was   a great     admirer.     Morricone     was     awarded     with     the     Premio     Internazionale     Daniele     Paris (International   Award   Daniele   Paris)   in   its   first   edition.   On   the   occasion   he   said:   To   show   his friendship   and   esteem   for   Daniele,   Maestro   Ennio   Morricone   dedicated   to   the   Award   first   edition a concert, and he himself directed the Orchestra. -Ennio Morricone.
TRACKS: 16 LENGTH: 40’27’’ YEAR: 1971 FORMAT CD PRICE: EUR 17,95
TRACKS: 16 LENGTH: 40’27’’ YEAR: 1971 FORMAT LP PRICE: EUR 26,90
LPs available in very limited quantities
Gruppo di Improvvisazione Nuova Consonanza NIENTE GENRE: Library/Soundtracks | FORMAT: LP | CATALOG N. Omni154 | YEAR. (2019)
€ 26.90
O COMETA S.N.C. - P.I.01831441009 C